Zorginstellingen

Voor zorginstellingen zijn er veel kansen met betrekking tot duurzaamheid. Het zijn grootverbruikers van bijvoorbeeld energie, water en voedsel. Niet alleen een meerjarenplan kan bijdragen, ook acties op korte termijn kunnen verschil maken. Om de verduurzaming in de zorg te versnellen is er een Green Deal Zorginstellingen afgesloten. Via deze Green Deal zullen instellingen kennis en ervaringen delen én een duurzame bedrijfsvoering hoger op de agenda zetten. Wij zijn met zorginstellingen in ons werkgebied in gesprek gegaan en hen geïnformeerd over de mogelijkheden van energiebesparing en de kansen om deel te nemen aan de ‘Green Deal’. Dit heeft ervoor gezorgd dat eind 2016 vier zorginstellingen (Heliomare, Wijk aan Zee – Viva! Zorggroep, Velsen Noord – Harteheem, Heemskerk en Stichting SHDH – Haarlem) en één ziekenhuis (Rode Kruis Ziekenhuis, Beverwijk) de Green Deal ondertekenden. Dit betekent dat zij alle wettelijke duurzaamheidsmaatregelen gaan treffen, plus de voor de hand liggende maatregelen zoals efficiëntere afvalscheiding en duurzaam inkopen.

Milieuthermometer

De zorginstellingen die de Green Deal hebben ondertekend gaan aan de slag met de Milieuthermometer. De Milieuthermometer is een interne routekaart voor een duurzame bedrijfsvoering. Een route die start bij het plaatsen van slimme meters en energiemonitoring om inzicht te krijgen in het verbruik. Via de maatregelmodule kan vervolgens gekozen worden uit ruim 100 maatregelen om energie te besparen. Belangrijk aan de Milieuthermometer is dat het ook de energiemaatregelen omvat van de erkende maatregelen uit het Activiteitenbesluit. Daarnaast komen thema’s zoals water, afval, medicijnen en voedselverspilling aan bod. Via de Milieuthermometer behalen instellingen de score brons, zilver of goud.

Bijeenkomsten

In 2016 hebben wij twee bijeenkomsten voor zorginstellingen en ziekenhuizen op locatie georganiseerd; een bij het Rode Kruis Ziekenhuis en een bij Viva! Zorggroep. Via deze bijeenkomsten is kennis gedeeld over verduurzaming, samenwerking tussen facilitaire managers tot stand gebracht en hebben wij zorginstellingen, die nog niet getekend hebben, aangemoedigd dit wel te doen.